THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Minggu, 13 September 2009

SaHaBaT

Bila sendiri...kita akan merasa seperti kehilangan...kehilangan seseorang yg mampu memberi kegembiraan...malah kekuatan dalam hidup kita. Kita mula mencari di mana...dan siapa dia yg mampu menemani....dan menjadi sahabat sejati. sewaktu masih sekolah segala yg kita miliki menjadi milik kawan dan ada di kalangan mereka menjadi sahabat yg akrab. Terutamanya yg merasa pengalaman hidup di asrama...di mana kita terpisah dari keluarga. Senang...susah...gembira ...sedih kita rasa bersama...dan saling bantu-membantu terutamanya dlm pelajaran..dan juga tempat berbagi masalah. Sakit...maka sahabat kitalah menggantikan peran sbgi ibu bapa. Dan akhirnya tamat sekolahan...kita harus menerima perpisahan dgn sahabat kita . Kita akan merasa sangat kehilangan......

Mungkin persahabatan itu akan sentiasa terjalin....walaupun berjauhan tetapi kerana kukuhnya nilai persahabatan itu. Mungkin juga apabila kita telah berada di tempat baru dan bertemu kembali dgn sahabat lama...maka hubungan terpisah itu akan sangat di rindukan. Mungkin ia akan menjadi semakin akrab...tetapi kadangkala di tempat baru kita akan bertemu dgn sahabat baru....yg akhirnya menjadi sahabat yg lebih akrab yg pernah kita miliki. Atau mungkin kita tidak menemui sahabat yg akrab seperti dulu dan sahabat kita lebih akrab dgn org lain...disaat itu kita akan terasa kehilangan....dan diri kita akan mula bertanya sendiri siapa sebenarnya sahabat baik diri ini.

Seiring kita menginjak dewasa kita akan mulai mencari pasangan yg bersedia utk menemani diri kita yg lagi sendiri ini....mencintai sesuatu yg mengasyikkan membuatkan diri kita terlena dlm keindah.....hidup ini pasti ceria...walau kadangkala ada perselisihan faham dan juga cemburu yg di rasakan di hati. Hidup dlm persahabatan membuatkan kita menyangka kita sudah bertemu teman setia...dan hidup ini pasti tidak sendiri lagi. Cinta itu mejadikan kita tidak memerlukan lagi sahabat baik karena insan yg kita cintai itulah sahabat sejati yg akan menemani tiap2 waktu...dan mengisi setiap sepi di dalam hati. Bila sendiri seolah rindu dtg menemani. Tapi persahabatan bukanlah sesuatu yg mudah....kadang kala perasaan, impian, cita2 dan harapan boleh berubah.....sahabat pun hanyalah sahabat....suatu selalu berubah seperti kehidupan kadangkala gembira...juga kecewa...kita tak mampu membayangkan.....ada waktu persahabatan itu terlalu suci....terikat kukuh di hati....bila bosan dialah yg hadir menjadi pengembira...dgn gelak tawa...dan senyum yg pasti akan kita rindukan....bila dlm kesedihan dialah yg menjadi obat penawar derita...bila sendiri cinta yg dia berikan sentiasa hadir menjadi teman. namun....kadang waktu....sahabat itu tidak mampu bersatu....walaupun meskipun kita telah berusaha untuk mempersatukan kembali persahabatan itu....kadangkala keadaan memisahkan persahabatan.....sahabat itu menjadi tidak berdaya. Kita akan terasa kehilangan......

Disaat itu....hati menjadi bertanya..siapakah sebenar-benarnya sahabat sejati....aku benar2 terasa kehilangan. sesungguhnya sendiri itu membuatkan kita sepi...dan kesepian itu pasti mencipta emosi. Emosi yg membuat kita selalu tersadar tiada yg kekal menjadi sahabat sejati.....Emosi itu juga menjadi ilham sehingga makna sahabat sejati itu....telah mengubah fikiran dan perasaan kita.....dan kadang membuat kita dalam ketenangan yg indah.....disaat itu kita tidak mengenali lagi kesepian karena setiap waktu....di kala gembira...sedih...malah sendirian masih ada sahabat sejati yg sedia menemani...selalu mengingatkan....sentiasa menyayangi...sentiasa mencintai. Bila dekat sentiasa dibelai....bila jauh dirindukan...bila marah disayangi....bila benci karena bimbang....setiap waktu dan detik yg berlalu tidak menghilangkan sedikitpun rasa cinta...bila jauh di mata makin dekat di hati....setiap waktu....dikirim doa....itulah lambang sahabat sejati ayahanda dan bunda.

Janganlah biarkan lilin ini terus membakar diri...dan akhirnya padam...bersama kesedihan dan kekecewaan...biarlah kita menjadi pengganti demi sahabat sejati yg telah kita temui.

0 komentar: